10 juli 2018 Gletsjer Vatnajökull

10 juli 2018 - Höfn, IJsland

We moesten vanmorgen al om 07.30 uur verzamelen voor de excursie naar de gletsjer Vatnajökull. Deze gletsjer is, na de ijskap op Groenland, de grootste gletsjer op aarde. Er was gisteren met elkaar afgesproken om te poolen met de campers omdat er weinig parkeerplaatsen waren aan de voet van de gletsjer. Rond 08.30 uur waren we op plaats van bestemming en werden we opgehaald door 4 grote 4x4 auto's. Daarna moesten we nog een halfuur rijden naar de gletsjer. Sommige medereizigers waren een beetje bang, want het was een hele steile smalle gravelweg en je keek regelmatig in enorme dieptes. Toen we halverwege waren was die angst wel een beetje weg, helaas was het zo mistig dat je niets meer zag. Eenmaal boven kregen we pakken, handschoenen en een helm en op naar de sneeuwscooters die keurig op een rij op ons stonden te wachten. Ik zou het eerste half uur rijden en Peter het tweede halfuur. We hebben uitleg gekregen van de gids hoe we moesten rijden, manoeuvreren enz. Ook werd er gezegd dat we niet harden mochten rijden dan 30 tot 40 km per uur en 10 tot 20 meter tussennruimte  moesten houden op onze voorligger. En te hard rijden hebben het eerste half uur zeker niet gedaan, onze groepsoudste (84 jaar) wilde het ook wel proberen en reed achter de gids niet harder dan 8 km per uur. Iedereen balen. Het tweede half uur is dat opgelost, hij ging bij Peter achter op de scooter en zijn vrouw kwam bij mij, heb ik fijn de hele tocht zelf gereden. Heel even was het vervelend, door de dichte mist was ik mijn voorligger kwijt en op een splitsing heb ik gegokt om naar rechts te gaan en dat bleek de juiste weg. En iedereen stond keurig op mij, en degenen die achter mij reden, te wachten. Het was een hele leuke tocht, 30 seconden kwam de zon nog even door, maar voor de rest hebben we niets van de gletsjer gezien.

Toen we allemaal onze pakken etc hadden ingeleverd, stond er een lunch voor ons klaar.

Om 14.00 uur waren we weer op de camping.

Iedereen maakt zich op voor de laatste dag IJsland morgen, donderdag vertrekken we weer met de boot.😥

1. Mirthe:
    11 juli 2018
    Genieten! Fijne terugreis groetjes de buurtjes
  2. Margo:
    Goede reis!!
  3. Arij de Graaf:
    11 juli 2018
    Supergaaf zo met jullie mee ook een beetje op reis te zijn.
    Heb vandaag al jullie verhalen achter elkaar gelezen en de foto's bewonderd.
    Wat een prachtig land eigenlijk.
    Geniet nog en tot kijk
  4. Daan Krommenhoek:
    11 juli 2018
    Wat was het leuk om zo met jullienop rondreis te zijn. Dit was al genieten, dus voor jullie was het helemaal tof. Goede terugreis en tot ziens. D&A
  5. Janna:
    11 juli 2018
    Nel en Peter een fijne terugreis en dank jullie wel voor al die mooie verhalen ik heb ze allemaal op mijn gemak zitten lezen ze waren heel mooi . . Ook de foto's gr van Janna