7 juli 2018 Van Kirkjubæjarklaustur naar Skaftafell

7 juli 2018 - Ehrwald, Oostenrijk

We moesten vandaag om 11.30 uur verzamelen voor de excursie, dus we zijn niet meer naar de kloof gegaan die gisteren op het programma stond.

Om 8.30 uur weggereden vanaf de camping naar Kirkjugolf, dit is een door gletsjer-ijs afgesleten vloer van basaltkolommen. Deze zijn gecreëerd door een lavastroom  die hier tot stilstand is gekomen en vervolgens is afgekoeld. Hier vlakbij lag ook een kleine waterval.

Vervolgens doorgereden naar een hele hoge smalle waterval, de Foss á Sidu.

Een paar honderd meter verderop was Dverghamrar, dit zijn formaties van zuilvormig basalt.

Daarna naar de afgesproken p!aats gereden voor de excursie bij het natuurreservaat Ingólfshöfði. We zijn hier met zijn allen op een boerenkar gestapt en door de boer naar de Kaap gereden, door water en zwart zand. Na 30 minuten zijn we daar gearriveerd en moesten toen door het mulle zwarte zand 60 meter omhoog. Dat ging het gemakkelijkst door in de voetstappen van je voorligger te stappen. Eenmaal boven zijn we rondgeleid door de gids en hebben daar roofvogels en papegaaiduikers (Puffins) gezien. Vooral de puffins zijn prachtige beesten, ze waren ook totaal niet schuw en bleven gewoon zitten als je een foto wilde maken. Zelfs van 40 man schrokken ze niet. We hebben daar zo'n anderhalf uur rondgelopen en genoten van de vogels en het uitzicht. En wederom hadden we weer het geluk droog weer te hebben met af en toe een zonnetje, wel koud met 8 graden. De IJslanders vinden dit lekker, want onze gids liep in zijn korte broek.

Morgen hebben we een rustdag, alleen denk ik niet dat wij gaan uitrusten.