19 juni 2018 t/m 21 juni 2018 met de boot van Hirsthals Denemarken naar Seydisfjordur IJsland

21 juni 2018 - Myvatn, IJsland

Op dinsdagochtend kregen we de papieren voor de bootreis, onze reisbegeleider had ons allemaal al ingecheckt en konden we met alle campers bij elkaar de boot op.Het waaide nogal stevig en het kon nogal eens een onrustige tocht worden, die twee en een halve dag. Op het 8e dek ging het wel goed, we hadden lekker in de zon en uit de wind gezetenen waren lekker verbrand. Rond 18.00 uur gingen we naar onze hut om wat te eten en toen ging de zee zo tekeer dat we amper konden blijven staan en daar kregen we beide goed last van. Het enige wat prettig was, was liggen. ‘s nachts hadden we het idee dat we van ons bed gelanceerd werden. Na goed geslapen te hebben voelden wij ons weer goed. Totdat we weer gingen staan.Toch zijn we naar het restaurant gegaan, want daar werden we verwacht voor het ontbijt. Dan bleef er gelukkig in en daarna hebben we de hele dag buiten in de zon gezeten en daar knapten we allebei lekker van op. Het was wel koud, maar uit de wind prima vol te houden.

,s avonds hadden we een tussenstop van 2 uur bij de Faeröer Eilanden, en hadden wij een lopend buffet met de hele groep. Daarna nog gezellig gezeten met een aantal mensen.

De volgende ochtend een broodje gegeten en weer lekker in de zon gaan zitten tot dat we eindelijk IJsland in zicht kregen. Rond 10.00 uur mochten we richting de camper en 11.00 uur reden we IJsland op. Direct bij de eerste plaats boodschappen gedaan. Alles is hier anderhalf a 2 X zo duur als bij ons, maar het is niet anders. Je moet toch eten en drinken.

Na de boodschappen zijn wij gaan wandelen bij de Hengifoss.Dít is een waterval, waar je naar toe kunt wandelen. En wat ging dat moeizaam, het ging behoorlijk naar boven en we dachten dat we toch niet zo’n goede conditie hadden, we moesten nl echt af en toe even stoppen en op adem komen. Maar we zagen de waterval steeds dichterbij komen en het was de moeite waard, prachtig.Op de terugweg bleek dat het helemaal niet gek was dat we de heenweg zo zwaar vonden, het was nogal steil naar beneden en we bleken ruim 250 m gestegen te zijn in vrij korte tijd. De camper was piepklein.De totale wandeling was 3.8 km, we hebben daar anderhalf uur over gedaan.

Daarna richting de camping, we hadden de laatste 30 km een alternatieve route gekozen, we vonden dít beiden geen succes, het was een gravelweg met een wasbord oppervlak, dus alles danste in de camper.. Na 4 km omgedraaid en de normale weg genomen (want we moesten eigenlijk nog ruim 28 km over deze weg) en die was ook mooi. We kwamen rond 18.15 uur als laatste van de groep aan op de camping.

Rond 20.00 uur werden we allemaal verwacht bij de campers van de reisbegeleiders, om de lokale Skyr te proeven, Dit is een soort van yoghurt.

Daarna snel naar de camper, want het was inmiddels gaan regenen en het was ook nog maar een graad of 10.

1. Monique:
    23 juni 2018