20 oktober Endingen am Kaiserstuhl.

20 oktober 2020 - Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland

Het was gisterenavond en vannacht behoorlijk koud, bleek het 2 graden te zijn toen we vanmorgen opstonden. Toen hebben we de kachel maar heel snel aangezet, die laten we liever ’s-nachts niet aan omdat deze op gas werkt. Rond 11.00 uur hadden we eindelijk het idee dat we weer op temperatuur waren. Maar we wilden zelf nog in september/oktober op vakantie, dus ons hoor je niet klagen.

Toen de zon eenmaal doorkwam was het snel warm genoeg om lekker buiten te gaan zitten en een boek te lezen. Na de middag zou het rond de 18 graden worden en besloten we om dan na de lunch te gaan fietsen.

Om 13.30 uur hebben we de fietsen gepakt voor een ritje naar de Rijn. Het eerste stuk was nog redelijk vlak, maar al snel werd het af en toe behoorlijk heuvelachtig en dus pittig. Aangezien ik vandaag niet de fietsbenen had, hing mijn tong met enige regelmaat op mijn schoenen en heb mijn E-bike af en toe op de turbo stand gezet om omhoog te komen. Naar beneden ging dat een stuk beter, soms reden we 42 km per uur de heuvel af. Na een km of 8 zagen we de Rijn. Helaas was het zonnetje inmiddels weer verdwenen en waren we blij dat we toch een jas aan hadden gedaan. Wel hebben we een aantal Aalscholvers gespot, mooie vogels om te zien. Er lag een mooi pad langs de Rijn waar we konden fietsen en verder zijn we via 2 dorpjes weer teruggefietst naar de camperplaats, en hebben we totaal  20 km gefietst. Daar hebben we nog een tijdje buiten kunnen zitten, maar de zon had geen zin meer om zich te laten zien.