11 oktober van Ostia Antica naar het schiereiland bij Orbetello

11 oktober 2020 - Ghizzano, Italië

De weersvooruitzichten hadden behoorlijk wat regen opgegeven voor de nacht van zaterdag op zondag. We hebben wel wat regen gehoord maar echt heel veel is het niet geweest. Gelukkig lagen er voor de camper geen plassen water, het had anders een enorme smeerboel geworden want de grassprieten waren op een hand te tellen.

Om 9.30 uur zijn we weggereden uit Ostia Antica met als eindbestemming het schiereiland bij Orbetello, dit was 180 km ten noorden van Rome.

We moesten nog wat brood halen en we dachten dat wel op de plaats van bestemming te doen, maar gelukkig zagen we al snel een COOP in Orbetello. Alleen stond er wel een rij buiten, voor de ingang. Dus mondkapje op, karretje gepakt en in de rij gaan staan. Er mocht pas weer iemand naar binnen als er mensen naar buiten kwamen. Of hier de corona nu ook flink aan het opleven is? We weten niet wat de reden er van was. Binnen in de supermarkt had iedereen keurig een mandkapje op, maar verder stonden de mensen heel dicht bij elkaar en lekker te kletsen. Wij hebben goed opgelet en, zover mogelijk, de vereiste afstand gehouden.

Toen we rond 13.00 uur op de camping aankwamen was het hek dicht en na een paar minuten kwam er een mevrouw aan de andere kant van de poort, in gebrekkig Duits/Italiaans vertellen dat ze gesloten waren, terwijl er op de website stond dat ze tot 5 november geopend zouden zijn. Ze zei dat alle campings op het schiereiland dicht zijn, maar dat er 3 km verderop een grote parkeerplaats is waar je mag staan, toen zijn we daar maar naar toe gereden en een mooi plekje uitgezocht. In de middag stond de politie te controleren op snelheid en toen hebben we voor de zekerheid gevraagd of we hier mogen overnachten, dat was geen probleem.

Eigenlijk wilden we op het schiereiland 2 of 3 nachten blijven staan en morgen gaan fietsen, maar de Italianen rijden als gekken, doen werkelijk alles wat niet mag. Hier fietsen staat volgens ons gelijk aan zelfmoord, dus dat doen we dan maar niet. En gaan we morgen maar weer op zoek naar wat anders.